Mitt liv som Tech Lead

Man standing in front of floating numbers. Illustration.

Da jeg startet i Itera mars 2016 var jeg veldig spent, og hadde gjort meg mange tanker om jobben som konsulent. Jeg hadde i mange år vært leder for en utviklingsavdeling i en mindre bedrift.   Å komme igjennom nåløyet hos Itera var tøft og ga selvtilliten et boost, men nå måtte jeg levere på den tilliten jeg hadde fått.

Skrevet av Alex Sherman, Lead Consultant i Itera

Det første prosjektet

Det første prosjektet jeg jobbet med var hos Santander Consumer Bank hvor jeg var teknisk leder i et forvaltningsteam på totalt 7 personer, der de fleste ikke satt fysisk sammen med meg. Den tekniske løsningen vi skulle forvalte var en partnerportal som nettopp var utviklet.

Mer enn 6000 bilselgere skulle ta i bruk den nye løsningen med mange titalls millioner i daglig omsetning. Konkurransen innen bilfinansiering er beintøff, og man må være «» for å levere ny funksjonalitet kontinuerlig. Alle i teamet var trolig litt nervøse, men sammen skulle vi gjøre alt for å hjelpe markedslederen innen bilfinansiering til å forbli ledende, og øke forretningsvolumet sitt.

Heldigvis viste det seg raskt at løsningen var klippestabil, og vi kunne fokusere på å videreutvikle løsningen med ny funksjonalitet og tekniske forbedringer.

Bratt læringskurve

Ingen i teamet hadde stor domeneforståelse fra før, og læringskurven var brattI løpet av kort tid hadde alle i teamet lært seg hovedtrekkene i hvordan bilfinanseringsmarkedet med produsenter, importører, kjeder og frittstående forhandlere fungerer.

Samspillet med forretningsressurser og sluttbrukere av løsningen ga oss også god forståelse for sluttbrukernes behov. Uvurderlig innsikt – for uansett hvor teknisk god løsningen man bygger er, er den intet verdt uten noen som bruker den.

Reelle muligheter til å påvirke

Det som overrasket meg mest ved konsulentlivet var hvor stor påvirkningskraft man reelt fårHos Santander har jeg fått lov til å utfordre etablerte standarder. Jeg har fått hjelpe til med å ta fremtidssikre valg, og gjennom dette sikre høy kvalitet på kode. Jeg har også kontinuerlig og aktivt jobbet mot å automatisere prosesser og rutiner, noe som legger tilrette for at vi kan få ut endringer i produksjon på en rask og sikker måte.

dag

Noen år senere er hverdagen min annerledes – og ikke minst veldig allsidig! I dag bruker jeg mest tid på å snakke med prosjektledere, tech leads, produktansvarlige og arkitekterI kraft av erfaring, system- og domenekunnskap blir jeg brukt som rådgiver for å sikre at ny funksjonalitet blir utviklet og satt i produksjon raskt og sikkert – aller helst med gjenbruk av tjenester som allerede finnes. Jeg bidrar med å dokumentere og dele opparbeidet kunnskap, og sikrer at utviklerne har verktøyene de trenger. Jeg er første kontakt i forbindelse med kritiske feil, deltar i sikkerhetsgruppe og arkitekturgruppe, og bistår med teknisk rådgivning i forbindelse med oppdatering av kjernesystemer.

I Itera finner jeg mye av det som er viktigst for meg: et veldig godt arbeidsmiljø både faglig og sosialt, kolleger som brenner for kvalitet i det de leverer, og prosjekter som har synlige og viktige resultater.

Eller som vi oppsummerer det i Itera:

People.
Passion.