«The Business Model Canvas» hjelper deg å beskrive, diskutere og utvikle forretningsmodeller. Ved hjelp av et enkelt, men innholdsrikt rammeverk har metodikken hjulpet virksomheter over hele verden å utvikle og drive innovasjon gjennom forretningsmodeller. Vi har vært i London for å dykke ned i og jobbe intensivt med metodikken på en to dagers masterclass.

Skrevet av Linn Katrine Erstad og Turid Helene Ødegård, rådgiver og seniorrådgiver i Itera. 

The Business Model Canvas, utviklet av sveitseren Alexander Osterwalder (2004), er bokstavelig talt et canvas, eller et lerret. Ved hjelp av ni byggeklosser kan du enkelt beskrive hele forretningsmodellen din: verdiforslag (value proposition), kundesegmenter, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrømmer, kostnadsstruktur og nøkkelressurser, -aktiviteter og -partnere.

Visuell modell
Metodikken er i stor grad visuell, og det er viktig å være spesifikk og tydelig i beskrivelsene. Vi bruker farger og tegninger, korte ord og setninger. Man skal nesten kunne ta og føle på de ulike elementene, og det hele skal henge sammen med en tydelig historie. Du må enkelt kunne forklare forholdet mellom de ulike delene av forretningsmodellen din, og det er ikke minst viktig å unngå «orphan elements» – deler av forretningsmodellen som ikke henger sammen med resten.

Skape et felles språk i organisasjonen
Fremgangsmåten er enkel, men effektiv. Et av formålene med å gjøre det hele så visuelt og tvinge oss til å beskrive kompliserte prosesser med få og enkle ord, er å bidra til å skape et felles språk i organisasjoner. For å lykkes må forretningssiden og de kreative kreftene kunne snakke sammen på en god måte.

Test tidlig
«Ikke forelsk deg i ideen din!» formaner Osterwalder, og dette er en del av kjernen i metodikken. Det er viktig å ikke stoppe opp ved den første gode tanken, men å fortløpende teste, lære, justere og videreutvikle. Og viktigst av alt er å ikke tviholde på den opprinnelige forretningsplanen din når den utfordres av nye ideer. Test ideene dine på kunder helt fra starten av. Dette kan du gjøre med enkle metoder, og det trenger ikke å være dyrt.

Kundeprofiler og "The Value Proposition Canvas" er en del av rammeverket.

BMC + Lean Startup = sant

Business Model Canvas-modellen har mye til felles med Erik Ries' Lean Startup-metodikk, en metodikk Itera har god erfaring med å bruke i ulike utviklingsprosjekter. Grunnleggende for begge er viktigheten av å teste ideene sine tidlig, lære av tilbakemeldingene man får og justere videre kurs. Om igjen og om igjen.

Vi mener the Business Model Cancas og Lean Startup utfyller hverandre på en god måte. For å skape innovasjon er det viktig å ha tilpassede forretningsmodeller, som kan hjelpe til med å rigge organisasjonen for å møte både mulighetene og utfordringene en god idé kan gi.

Linn Katrine Erstad (rådgiver) og Turid Helene Ødegård (seniorrådgiver) deltok på en Masterclass med Alexander Osterwalder – mannen bak "The Business Model Canvas". 

Våg å feile!
Man kan også, og bør ifølge Osterwalder, ha flere forretningsmodeller. Gjerne en hel haug. Som et prakteksempel på suksess med innovasjon som følge av en vellykket portefølje av forretningsmodeller trekker han fram Amazon, som i følge Amazons toppleder Jeff Bezos er «The best place in the world to fail». For det å feile, og ikke minst å gi rom for å feile, har stor verdi. Feiler man tidlig i et prosjekt kan man ikke bare avdekke svakheter som potensielt kunne blitt et stort tap, man kan også risikere å snuble over en enda bedre idé. Eller kanskje flere.

Business Model Canvas-modellen ble utviklet og presentert av sveitseren Alex Osterwalder i forbindelse sammen med hans Phd som ble presentert i 2004. Sammen med Yves Pigneur driver han nå selskapet Strategyzer, som stadig videreutvikler metodikken og har en imponerende portefølje av kunder som for eksempel Lego, Phillips og Coca Cola.