Innovasjon og innovasjonsprosesser har vært et sentralt tema i Itera i mange år. Vi er opptatt av hvordan vi kan sette sammen kjente komponenter på nye måter - enten vi snakker om kompetanse, funksjoner, teknologier, løsninger eller tjenester.
Difi benytter følgende definisjon som ledetråd for sitt arbeid med innovasjon:
"Innovasjon er å fornye eller lage noe nytt som skaper verdi for virksomhet, samfunn eller innbyggere. Formen er eksperimenterende, og løsningen er ikke kjent på forhånd". (Kilde: Difi)
Dette er en definisjon vi synes er god. Spesielt kjenner vi oss igjen i det at løsningen ikke er kjent på forhånd.
Vi utforsker, eksperimenterer, tester. Hva kan vi gjøre annerledes for å skape resultater som betyr noe? Vi involverer ekspertene - nemlig kunden og kundens kunde. Brukeren er selvsagt alltid i sentrum. En spesialtilpasset innovasjonsmetodikk gjør at idéer raskt kan testes ut, uten omfattende spesifikasjoner.
I tverrfaglige team og med en nysgjerrig og åpen tilnærming har vi skapt resultater for kundene våre vi er stolte av: raskere saksbehandling, mer effektiv arbeidshverdag, bedre kundekommunikasjon, styrket omdømme.
Itera er blant Norges fem mest innovative selskap - uansett bransje!
Itera har av Innovasjonsmagasinet blitt kåret til å være blant Norges fem mest innovative selskap - uansett bransje! Det er vi svært stolte av, da innovasjon er blant våre kjerneverdier. Vi er opptatt av innovasjon internt i organisasjonen, og ikke minst innovasjon for kunden!
I juryens begrunnelse heter det: «Et av børsens få gjenværende norske kommunikasjons- og teknologiselskap som på imponerende vis lykkes med sin innovasjonssatsning. Gjennom smart og innovativ bruk av både norske og internasjonale ressurser optimaliserer de verdibidraget og høster fordelene åpen kundedrevet innovasjon kan skape. Klatrer 10 plasser og lukter på pallplassering, noe ikke minst 60% verdistigning bidrar til. Beviser at lederforankret innovasjon også er god butikk og smart investeringsstrategi».